home
|
Baza wiedzy
|
Bezpieczeństwo i technologia
|
ERGONOMIA W GABINECIE LEKARSKIM - PRAKTYCZNE PORADY
home
|
Baza wiedzy
|
Bezpieczeństwo i technologia
|
ERGONOMIA W GABINECIE LEKARSKIM - PRAKTYCZNE PORADY

ERGONOMIA W GABINECIE LEKARSKIM - PRAKTYCZNE PORADY

15.10.2018

Gabinet lekarski czy fizjoterapeutyczny, jego wygląd i układ przestrzenny mają znaczący wpływ na przebieg relacji lekarz – pacjent.

Spis treści
arrow Evidence based design (EBD) jako wsparcie procesu terapeutycznego, czyli jak ważna jest ergonomia w gabinecie lekarskim
arrow Aranżacja przestrzeni decyduje o jakości pracy
arrow Biuro lekarskie elementem kluczowym w relacji lekarz – pacjent

 

Evidence based design (EBD) jako wsparcie procesu terapeutycznego, czyli jak ważna jest ergonomia w gabinecie lekarskim

Sprzyjające warunki podczas realizacji wizyty – estetyczne wnętrze, odpowiednia powierzchnia, nasycenie i barwa światła, panująca temperatura, dochodzące dźwięki, ustawienie mebli mogą wspierać współpracę lub stanowić przeszkodę w osiągnięciu oczekiwanego efektu terapeutycznego. W oparciu o Evidence based design (EBD) i twarde dowody płynące z przeprowadzonych badań wynika, iż odpowiednie projektowanie budynków medycznych to:

  • zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pacjentów,
  • redukcja infekcji i błędów medycznych,
  • eliminacja zmęczenia personelu medycznego1.

Dowiedziono, iż odpowiednie zaprojektowanie przestrzeni placówki zdrowotnej: „może w znaczący sposób wpływać na redukcję odczuwalnych przez pacjentów napięć nerwowych, stresu; na poprawę medycznych wyników procesów terapeutycznych; na podniesienie efektywności procesu opieki na chorym; na redukcję odczuwalnych przez personel napięć nerwowych, zmęczenia i stresu; na redukcje kosztów opieki”.2

 

Aranżacja przestrzeni decyduje o jakości pracy

Optymalna powierzchnia gabinetu lekarskiego powinna wynosić 12 m2, a gabinetu lekarza rodzinnego 15 m2. Układ mebli powinien być tak rozplanowany, aby była wystarczająca przestrzeń pomiędzy biurkiem lekarskim i kozetką do badań przedmiotowych. Swoboda ruchowa lekarza jest niezbędna do prawidłowego i niezakłóconego przeprowadzenia czynności diagnostycznych oraz do stworzenia atmosfery bezpieczeństwa i zaufania. Kluczowe znaczenie zarówno dla personelu medycznego, jak i samego pacjenta odgrywa wygląd i estetyka pomieszczeń, stąd dobranie kolorów ścian, mebli i wykończenie podłóg zdecyduje o przyjaznym lub zniechęcającym charakterze placówki.  Stworzenie warunków prywatności dla pacjenta stanowi bardzo ważną rolę w procesie terapeutyczno-diagnostycznym. Należy wyeliminować okoliczności, w których pacjent może poczuć zaniepokojenie i dyskomfort w sytuacjach dla niego intymnych. Aranżacja gabinetu musi zatem zagwarantować niezakłócone czynnikami zewnętrznymi spotkanie lekarza z pacjentem.

 

Biuro lekarskie elementem kluczowym w relacji lekarz – pacjent

Usytuowanie lekarza i pacjenta przy biurku z relacyjnego punktu widzenia jest istotnym elementem prowadzonej diagnozy i terapii.  Jest to miejsce, gdzie odbywa się wywiad lekarski, stawiana jest diagnoza, przekazywane są informacje na temat trudnych problemów medycznych. Konieczne jest zatem zniwelowanie dystansu pomiędzy uczestnikami rozmowy. Z przeprowadzonych badań wynika, iż lekarz i pacjent powinni siedzieć na krzesłach tej samej wysokości, w odległości nie większej niż 90-150 cm, przy blacie biurka nie szerszym niż 80-100 cm. 2

Rekomendowanym miejscem usytuowania lekarza i pacjenta są schodzące się do rogu krawędzie biurka, co przedstawia rysunek poniżej:

 

Taki układ pozwala między innymi na:

  • łatwiejsze nawiązanie kontaktu z pacjentem,
  • utrzymanie kontaktu wzrokowego,
  • aktywne słuchanie pacjenta (np. poprzez pochylenie się),
  • obserwację zachowania pacjenta, jego reakcję,
  • bycie bardziej słyszalnym.

 

Powyższe umiejscowienie partnerów procesu terapeutycznego jest propozycją, którą można rozważyć. Oczywiście nie są to bezwzględne reguły, ponieważ wiele zależy od specjalizacji lekarza i jego elastyczności oraz swobody, z jaką czuje się w swoim miejscu pracy. Należy jednak pamiętać, iż wygląd gabinetu lekarskiego tworzy wizerunek samego lekarza, dlatego powinien spełniać kryteria najwyższej jakości, a elementy zakłócające powodzenie terapii należy usunąć.  

 

Przeczytaj więcej o: Bezpieczeństwie i technologii w Medfile 

 

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24763445

Relacja lekarz – pacjent. Zrozumienie i współpraca, red.: Andrzej Steciwko, Jarosław Barański

Przypisy:

  1. https://www.healthdesign.org/sites/default/files/Malkin_CH1.pdf
  2. Jarosław Barański, Andrzej Steciwko, Rola gabinetu lekarskiego w budowaniu relacji lekarz-pacjent w: Relacja lekarz – pacjent. Zrozumienie i współpraca, red.: Andrzej Steciwko, Jarosław Barański
Twoja opinia jest dla nas ważna - oceń artykuł:
star star star star star
Zobacz podobne
Najczęściej czytane artykuły
Wszystkie artykuły arrow
Tukan
Weryfikacja zgodności systemu z profilami IHE i standardami HL7 z platformą TUKAN.
Umów prezentację
Zgoda
Szczegóły
O plikach cookies
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Ciasteczka systemowe
Niezbędne pliki cookie przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.
Ciasteczka reklamowe
Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Ciasteczka statystyczne
Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.
Pliki cookie (ciasteczka) to małe pliki tekstowe, które mogą być stosowane przez strony internetowe, aby użytkownicy mogli korzystać ze stron w bardziej sprawny sposób.

Prawo stanowi, że możemy przechowywać pliki cookie na urządzeniu użytkownika, jeśli jest to niezbędne do funkcjonowania niniejszej strony. Do wszystkich innych rodzajów plików cookie potrzebujemy zezwolenia użytkownika.

Niniejsza strona korzysta z różnych rodzajów plików cookie. Niektóre pliki cookie umieszczane są przez usługi stron trzecich, które pojawiają się na naszych stronach.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę w Deklaracji dot. plików cookie na naszej witrynie.

Dowiedz się więcej na temat tego, kim jesteśmy, jak można się z nami skontaktować i w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe w ramach Polityki prywatności.

Prosimy o podanie identyfikatora Pana(Pani) zgody i daty kontaktu z nami w sprawie Pana(Pani) zgody