home
|
Baza wiedzy
|
Materiał Partnera
|
Dieta odchudzająca, czyli jak NIE odchudzać się toksycznie

Dieta odchudzająca, czyli jak NIE odchudzać się toksycznie

arrow Klucz? Odpowiednio dobrany deficyt
arrow Dieta odchudzająca może być przyjemna
arrow Dopasowana dieta odchudzająca
arrow Ruch to zdrowie - nie zapominaj o nim na diecie!
arrow Nie obawiaj się korzystać z pomocy dietetyka
arrow Podsumowanie

Wiele osób wciąż jest przekonanych, że aby schudnąć, musi zastosować głodówkę lub ciągle czuć się głodnym. To jednak zupełny mit! Odchudzanie nie musi być bowiem katorgą. Jeśli natomiast staje się katorgą, to może to oznaczać, że wybraliśmy nieodpowiednią drogę. Jak w takim razie powinna wyglądać dieta odchudzająca? Oto co radzi dietetyczka Centrum Respo.

 

Klucz? Odpowiednio dobrany deficyt

Kluczem do schudnięcia jest odpowiednio dobrany deficyt kaloryczny. Ważne jest jednak to, aby nie był zbyt wysoki. Będzie to taki, który pozwoli na redukcję od 0,5 do 1% masy ciała w ciągu tygodnia. Zazwyczaj wiąże się to z utratą około 0,5 kg na tydzień.

 

Dlaczego nie więcej? Dlaczego dieta odchudzająca powinna być… tak mało rygorystyczna?

 

Powodów jest kilka.

 

Przede wszystkim zbyt duży deficyt kaloryczny sprawia, że bardzo trudno utrzymać nam dietę, ponieważ ciągle czujemy się głodni i szybciej wracamy do starych nawyków. Dodatkowo rygorystyczna dieta może skutkować spowolnieniem przemiany materii oraz efektem jo-jo. 

 

Oznacza to, że tuż po zakończeniu diety odchudzającej kilogramy wracają, często ze sporą nawiązką.

 

„Właśnie dlatego jako dietetycy nie rekomendujemy głodówek, diet 1000 kalorii i innych, skrajnie rygorystycznych metod utraty niechcianych kilogramów” - przyznaje mgr Aleksandra Kureń, dietetyczka i konsultantka merytoryczna Centrum Respo. „Według nas dieta nie powinna być tylko tymczasowych rozwiązaniem. Oczywiście zdarza się, że w przypadku pewnych jednostek chorobowych musimy zastosować wiele wyłączeń w diecie. Generalnie jednak w przypadku osób chcących zrzucić niechciane kilogramy i niemających poważnych chorób, ważne jest zróżnicowanie diety oraz sprawienie, aby była ona możliwa do utrzymania przez dłuższy czas”.

 

Zdrowa dieta odchudzająca

 

Dieta odchudzająca może być przyjemna

Większości z nas jadłospis na diecie kojarzy się bardzo nieprzyjemnie. Kurczak, ryż, koktajle ze szpinakiem, zakaz jedzenia słodkości i brak urozmaicenia. Taki obraz to również efekt promowania toksycznych diet, czyli niskokalorycznych, wykluczających wiele produktów oraz po prostu monotonnych.

 

Ale tak być nie musi i wcale nie trzeba jeść kurczaka z ryżem, aby schudnąć. 

 

Kluczowy jest deficyt kaloryczny, a dzięki jego utrzymaniu można chudnąć, również jedząc dania na myśl, o których nie mamy ochoty zrezygnować z diety. Wręcz przeciwnie! Powinny być one na tyle smaczne, abyśmy z chęcią chcieli ją utrzymać.

 

Nie na miesiąc lub dwa, ale na lata.

 

„Docelowo chodzi nam o trwałą zmianę nawyków żywieniowych, a nie o chwilowe działanie” - podsumowuje dietetyczka, mgr Aleksandra Kureń.

 

Dopasowana dieta odchudzająca

Dieta odchudzająca powinna być nie tylko smaczna, ale również dopasowana pod wieloma innymi względami.

 

Nie tylko pod względem stanu zdrowia, przyjmowanych leków, alergii i nietolerancji pokarmowych, ale także:

  • planu dnia,
  • gustu,
  • umiejętności kulinarnych,
  • czasu na przygotowywanie posiłków.

 

Plan dnia oraz czas, jaki mamy na przygotowywanie dań, są szczególnie istotne. Jeśli dieta zostanie zaplanowana tak, że robienie potraw będzie zbyt czasochłonne, to z dużym prawdopodobieństwem nie uda nam się utrzymać jej przez zbyt długi czas.

 

„Wielu osobom wydaje się, że przygotowywanie posiłków na diecie musi być trudne i czasochłonne. Na szczęście tak nie jest” - przyznaje mgr Aleksandra Kureń. „Posiłki na cały dzień można przygotować w pół godziny do godziny i wcale nie będą to fast-foody, a dobrze zbilansowane dania”.

 

Będzie to ważne również dla tych osób, które są zapracowane. Takich jest coraz więcej, przy czym wcale nie oznacza to, że nie mogą one zdrowo zgubić niechcianych kilogramów!

 

Ruch to zdrowie - nie zapominaj o nim na diecie!

Choć można schudnąć bez treningów, to ze względu na wspaniały wpływ ćwiczeń fizycznych na nasze zdrowie, zdecydowanie rekomenduje się włączenie do swojego planu dnia aktywności fizycznej.

 

Co jednak bardzo istotne, taka aktywność fizyczna nie musi być katorżnicza. Wręcz przeciwnie! Warto wybrać taki sport, którego uprawianie będzie dla nas przyjemne. 

 

Taniec? Jazda na rowerze lub na rolkach? A może pływanie? Jeśli nie lubisz biegania, to wcale nie musisz się do niego zmuszać! Podobnie, jeśli nie lubisz zajęć fitness lub ćwiczeń na siłowni.

 

Na szczęście paleta różnego rodzaju aktywności jest na tyle szeroka, że z powodzeniem znajdziesz aktywność idealnie dopasowaną do swoich potrzeb.

 

Taką, która będzie dla Ciebie przyjemna i będzie celem samym w sobie, a nie tylko środkiem do celu.

 

Warto wspomnieć tutaj o innych korzyściach, jakie ma uprawianie sportu. Najważniejsze z nich to:

  • poprawa wydolności układu sercowo-naczyniowego,
  • zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni,
  • wspomaganie utrzymania zdrowej masy ciała,
  • zmniejszanie ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych,
  • poprawa nastroju i samopoczucia,
  • wspomaganie regulacji poziomu cukru we krwi,
  • poprawa jakości snu,
  • wzmocnienie pracy układu odpornościowego.

 

Ogrom zalet, prawda? Nie warto z nich rezygnować!

 

Nie obawiaj się korzystać z pomocy dietetyka

Kwestia motywacji na diecie odchudzającej również ma ogromne znaczenie. Jeśli próby utraty niechcianych kilogramów były podejmowane wielokrotnie, to zdecydowanie warto skorzystać ze wsparcia dietetyczki lub dietetyka. Taka osoba dokładnie wie, jakie pułapki czyhają na osoby na diecie redukcyjnej oraz jak sobie z nimi radzić.

 

„Warto zacząć od tego, co motywuje nas do utraty kilogramów. Nie chodzi tylko o zobaczenie na wadze wymarzonej liczby, ale także o to, co zmiana sylwetki może nam dać” - komentuje kwestię motywacji mgr Aleksandra Kureń. „Kluczowe jest odpowiedzenie sobie na pytanie, dlaczego to robię. Ale nawet jeśli znajdziemy dokładną odpowiedź, to może zdarzyć się, że na pewnym etapie zwątpimy. Oczywiście nie musi tak być, choć warto mieć odpowiednie narzędzia, aby sobie z tym poradzić. Tutaj ogromną rolę odgrywa psychologiczne wsparcie dietetyka”.

 

Warto pamiętać także o tym, że sama utrata niechcianych kilogramów często nie działa magicznie na nasze poczucie własnej wartości. Nie należy więc czekać na zobaczenie upragnionej liczby na wadze, aby zacząć żyć.

 

To częsty błąd popełniany przez osoby na diecie, które odkładają wiele swoich planów na później i „życie po diecie”. Zdecydowanie nie warto jednak tego robić i najlepiej zacząć żyć już teraz!

 

Po co odkładać na przyszłość wymarzone wakacje?

Po co odkładać założenie biznesu?

Po co unikać spotkań z przyjaciółmi?

 

Musimy przecież pamiętać, że definiuje nas znaczne więcej, aniżeli wygląd. Jeśli więc to od niego uzależniamy swoje codzienne wybory lub wręcz rezygnujemy z pasji i zainteresowań, to tracimy naprawdę wiele.

 

Podsumowanie

Jak widać, dieta odchudzająca wcale nie musi być nieprzyjemna i trudna do utrzymania. Jeśli taka się staje, to najprawdopodobniej nie jest do nas dobrze dopasowana. Dlatego tak ważne jest to, aby dietę ułożył nam specjalista, który dobierze ją ściśle do naszych potrzeb.

 

Taką pomoc oferuje m.in. Centrum Respo, które pomogło już ponad 39 tysiącom Podopiecznych w osiągnięciu celu. Szczegóły na stronie Centrum Respo.

Zobacz podobne
brak
Najczęściej czytane artykuły
Wszystkie artykuły arrow

Umów się na wizyty online
e-Wizyty | e-Recepta | e-Zwolnienie
Baza placówek medycznych

Kontakt
BioStat Sp. z o.o.

Siedziba
ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

HaloDoctor nie jest placówką medyczną i nie świadczy usług medycznych.
Nasza platforma telemedyczna służy do łączenia lekarzy z pacjentami i umożliwiania im świadczenia usług medycznych.
e-Recepta e‑Recepta online!