home
|
Baza wiedzy
|
Materiał Partnera
|
Rytm dobowy – dlaczego warto żyć z nim w zgodzie?

Rytm dobowy – dlaczego warto żyć z nim w zgodzie?

arrow Rytm dobowy - jak to działa?
arrow Zycie zgodne z rytmem dobowym - korzyści
arrow Rytm dobowy - co w konsekwencji zaburzeń?
arrow Jak żyć w zgodzie z rytmem dobowym?

Zastanawiasz się, czym jest rytm dobowy i jak funkcjonuje? Zespół czynności i zachowań, realizowanych o konkretnych porach, związanych z porami dnia i nocy składa się na rytm dobowy, niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki niemu możemy czerpać korzyści z powtarzalności i prawidłowej rutyny. Sprawdź, jak wspierać swój rytm dobowy i dlaczego warto dbać, by na co dzień był on prawidłowy.

 

Rytm dobowy - jak to działa?

Rytm dobowy jest zgodny z porami dnia, a dokładniej ujmując porą ciemności i jasności. Gdy jest jasno nasz organizm nastawiony jest na aktywność. Budzimy się, wstajemy, wykonujemy czynności, związane z obowiązkami, aktywnie wypoczywamy, spożywamy posiłki. Gdy jest ciemno wzrasta produkcja melatoniny, odpowiedzianej za odczucie senności, jesteśmy zmęczeni, potrzebujemy regeneracji. Rytm dobowy może zostać zakłócony przez pracę, wyjazdy, częstą zmianę strefy czasowej, schorzenia, wiek lub szereg przyczyn, na które mamy wpływ bądź go nie mamy. Naturalne współistnienie cyklu dobowego organizmu z poram doby sprawia, że czujemy się dobrze, jesteśmy wypoczęci i mamy energię do działania, gdy jest jasno. Zaburzenia rytmu dobowego, odstępstwa od codziennej, prawidłowo przyjętej rutyny mogą mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia. 

 

 

Zycie zgodne z rytmem dobowym - korzyści

Ustalenie i przestrzeganie codziennych pór wstawania i kładzenia się spać pozwala na dopasowanie swoich przyzwyczajeń do cyklu dobowego. Jeżeli mamy regularne godziny pracy, a niewiele zmian pozwala cieszyć się pozytywną systematycznością organizm jest zadowolony. W cykl dobowego rytmu poza stałymi porami aktywności i wypoczynku nieodłącznie wpisuje się zdrowa dieta i regularne, niewielkie porcje posiłków, składających się ze zdrowych, odpowiednio dopasowanych do naszych potrzeb składników. Niezbędne jest prawidłowe odżywianie oraz nawadnianie organizmu. Przy takim trybie funkcjonowania na co dzień możesz korzystać z zalet regularności i powtarzalności. Twój organizm pracuje bez zakłóceń, czerpiąc energię z wypoczynku i dostarczanej wraz z posiłkami energii. Łatwiej jest nam utrzymać zdrowie oraz pozytywną energię, potrzebną na co dzień wtedy, gdy dostosowujemy się do rytmu dobowego i związanego z nim cyklu dobowego działania organizmu.

 

Rytm dobowy - co w konsekwencji zaburzeń?

Nieprawidłowości w dostosowaniu funkcjonowania organizmu do dobowego rytmu objawiają się na wiele sposobów. Wśród nich warto wspomnieć o: odczuciu zmęczenia, zaburzeniach snu, zwiększonej podatności na stres, zdenerwowanie, negatywny nastrój oraz zachorowania. Osłabienie odporności może prowadzić do narażenia na wirusy sezonowe oraz wiele chorób, mających związek z ogólnym osłabieniem organizmu. Zaburzając rytm dobowy, czujemy, że nie wszystko układa się tak jak po kolei powinno, dlatego po okresie zmęczenia potrzebujemy powrotu do znanej, sprawdzonej rutyny w postaci rytmu dobowego. Osoby, pracujące w porach zmianowych, nieregularnie mogą szczególnie dotkliwie odczuwać skutki nieregularnych godzin snu oraz często rezygnację z liczby godzin, potrzebnych do efektywnego wypoczynku. Jeżeli zmiana rytmu dobowego następuje powtarzalnie organizm może buntować się, wysyłając sygnały. Jeśli jesteśmy przemęczeni, najpewniej organizm zacznie doczuwać nadmierną senność, a my za każdym razem, gdy zechcemy usiąść, by chwilę odpocząć, będziemy zasypiać.  

 

Jak żyć w zgodzie z rytmem dobowym?

By żyć w zgodzie z rytmem dobowym warto zachować zdrowe zasady odżywianie  nie stronić od aktywności fizycznej. Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednie warunki snu. Sypialnia powinna być przewietrzona, a w pomieszczeniu musi panować odpowiednia temperatura. Niezwykle istotna jest kwestia komfortowego snu. Wysokiej klasy materace marki Hilding pozwalają na regenerację dzięki parametrom, odpowiadającym Twoim potrzebom. Koniecznie zadbaj o czystość tkanin, którymi otaczasz się w ciągu dnia i podczas nocnego wypoczynku. Pamiętaj o aktywności fizycznej. Co najmniej dwa-trzy razy w tygodniu warto ćwiczyć. Zadbaj o organizację cyklicznych wycieczek rowerowych lub biegaj codziennie, niedaleko, lecz ważne by konsekwentnie. Pamiętaj o zdrowej diecie, by cieszyć się dobrym samopoczuciem oraz energią na co dzień. Koniecznie unikaj niebieskiego światła ekranów w porze nocnej. Pozwalają one dodać sobie energii, która w nocy nie jest potrzebna, a wręcz zakłóca proces zasypiania i ciągłość sennego wypoczynku. Pamiętaj, by codziennie mieć czas na posiłki, rozmowę z bliskimi i sen, które odpowiadają za nasze zdolności do prawidłowego funkcjonowania. 

 

Zobacz podobne
brak
Najczęściej czytane artykuły
Wszystkie artykuły arrow

Umów się na wizyty online
e-Wizyty | e-Recepta | e-Zwolnienie
Baza placówek medycznych

Kontakt
BioStat Sp. z o.o.

Siedziba
ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

HaloDoctor nie jest placówką medyczną i nie świadczy usług medycznych.
Nasza platforma telemedyczna służy do łączenia lekarzy z pacjentami i umożliwiania im świadczenia usług medycznych.
e-Recepta e‑Recepta online!