Prawidłowe wypisanie danych przed wydrukiem recept

Program Medfile® umożliwia wystawianie recepty Rp, Rpw a także wystawianie recept recepturowych. Ważne jest, żeby prawidłowo wypisać dane recepty przed jej wydrukiem. Program do gabinetu oferuje również możliwość oznaczenia gwiazdką najczęściej wybieranych leków z bazy. Korzystaj z Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.

Krok 1
  • Podczas wystawiania recepty Rp lub recepty Rpw należy pamiętać o dokładnym wypisaniu danych przed jej wydrukiem.
  • Jeżeli jest konieczne zrealizowanie recepty tak szybko jak to tylko możliwe zaznaczamy na recepcie opcję CITO.
Oznacz szybki czas realizacji recepty
Krok 2
  • Wybieramy rodzaj recepty.
  • Na liście rozwijanej dostępna jest: recepta zwykła, pro auctore lub pro familiae.
Wybierz rodzaj recepty
Krok 3

W odpowiednim miejscu wprowadzamy nazwę leku lub substancji.

Wprowadź nazwę leku
Krok 4
  • Po wpisaniu paru pierwszych liter rozwija się lista leków.
  • Wybieramy z bazy interesujący nas lek.
  • W bazie można oznaczyć gwiazdką najczęściej wybierane leki.
  • Leki oznaczone gwiazdką znajdują się zawsze na górze listy leków.
Wybierz lek z listy
Krok 5
  • Po wybraniu odpowiedniego leku z listy przystępujemy do prawidłowego wypisania danych przed wydrukiem recepty.
  • Uzupełniamy pole „D.S.” czyli dawkowanie.
  • 1xd to nieprawidłowy zapis.
  • Poprawne zapisy: 1x1 lub 1‑1‑1 lub 1 raz dziennie.
Wpisz dawkowanie
Krok 6
  • Wybieramy z listy rodzaj „odpłatności”.
  • W zależności od rodzaju leku mamy do wyboru: B ‑ bezpłatny, R ‑ ryczałt, 30%, 50% lub 100%.
Wybierz rodzaj odpłatności
Krok 7
  • Uzupełniamy ilość opakowań.
  • Z listy rozwijanej dobieramy: op., szt., j.m., amp. albo inna.
Uzupełnij ilość opakowań
Krok 8
  • Jeżeli jest to recepta Rpw i wypisywane są na niej substancje odurzające i psychotropowe oznaczamy tą opcje na recepcie (zdarza się również, że leki na recepcie Rp zawierają substancje odurzające).
  • Należy w tej sytuacji podać też dawkę leku.
  • Dobieramy odpowiednią jednostkę dawki leku z dostępnych na liście rozwijanej: g, ml, j.m., Gtt lub mg.
Oznacz substancje odurzające i psychotropowe
Krok 9

Jeżeli wykupiony powinien być lek podany na recepcie i nie powinny być proponowane zamienniki w tym wypadku należy oznaczyć opcję „Nie zamieniaj”.

Zaznacz opcję nie wydawania zamienników
Krok 10

Można też wstawić komentarz w miejscu „Informacja dla osoby wydającej lek” np. czasu przyjmowania leku (dni) itp.

Dopisz komentarz
Krok 11
  • e‑Recepta jest ważna (tj. możliwa do realizacji) przez 365 dni od dnia jej wystawienia lub oznaczenia „Daty realizacji od dnia”, jeżeli w dolnej części recepty oznaczono „Recepta na 365 dni”.
  • W przypadku braku takiego oznaczenia ‑ e‑Recepta jest ważna 30 dni.
  • Powyższe zasady nie dotyczą e‑Recept na antybiotyki oraz preparaty immunologiczne, których ważność wynosi zawsze odpowiednio 7 i 120 dni.
Recepta na 365 dni

Wystawianie e‑Recepty odbywa się dopiero po uzupełnieniu prawidłowo wszystkich pól recepty (dawkowanie, odpłatności, ilość opakowań, czas przyjmowania, komentarz). Bez wypełnienia powyższych pozycji recepta jest uzupełniona nieprawidłowo i może nie zostać przyjęta przez farmaceutę w aptece. Pracuj z Medfile® EDM, program zgodny z RODO.

Zalety funkcji „Prawidłowe wypisanie danych  przed wydrukiem recept” w Medfile®:

  • akceptacja recepty przez farmaceutę w aptece
  • możliwość bezproblemowej realizacji recepty przez pacjenta
  • widoczna informacja o dawkowaniu
  • możliwa ważność recepty przez 365 dni

Najczęściej zadawane pytania

Znajdź odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania
Czy mam dostęp do wizyt odbytych już przez pacjenta?

Tak. Do każdego pacjenta przypisana jest historia jego wizyt.

Gdzie ustawić zgodę na wysyłanie wiadomości SMS?

Zgodę na wysyłanie wiadomości SMS należy ustawić w kartotece pacjenta. W zakładce "Pacjenci" należy wybrać konkretnego pacjenta za pomocą przycisku "Szczegóły", następnie należy przejść do edycji danych pacjenta i zaznaczyć jedną z opcji “Pacjent wyraził zgodę na wiadomości SMS”.

Jak edytować dane pacjenta?

Klikając w zakładkę „Pacjenci”, klikamy w odpowiedniego pacjenta i wybieramy opcję „Szczegóły”, bądź w „ołówek” po prawej stronie i wybieramy „Edytuj dane pacjenta”.

Co można zrobić z perspektywy listy rezerwowej pacjentów?

Istnieje możliwość bezpośredniego przejścia do kartoteki pacjenta oraz dodatkowo można wybrać numer telefonu pacjenta (np. w razie zwolnienia się terminu wizyty, możemy natychmiastowo go o tym poinformować). 
 

Kiedy pacjent otrzyma e-Receptę?

W pierwszej kolejności lekarz musi wysłać receptę do CSIOZ.  Następnie po zakończonej wizycie pacjent otrzyma wiadomość SMS lub e-mail z receptą. Sprawdź więcej
    

Tukan
Weryfikacja zgodności systemu z profilami IHE i standardami HL7 z platformą TUKAN.
Umów się na prezentację