Bezsenność – jakie są jej przyczyny i jak leczyć

bezsenność

 

Bezsenność w naszym kraju może dotykać nawet 50 proc. osób, dlatego jest to zaburzenie, którego nie należy ignorować. Bardzo duży wpływ na dużą częstotliwość jej występowania ma stres, a także różnego rodzaju choroby przewlekłe, choć powodem może być też po prostu niewłaściwa higiena snu. Jakie są przyczyny bezsenności, jak się ją diagnozuje oraz jak wygląda leczenie tego zaburzenia?

 

Jak definiuje się bezsenność?

 

Bezsennością określa się problemy z zasypianiem, utrzymywaniem snu i jego nazbyt krótkim czasem trwania. Przybiera ona formę przewlekłą, jeśli osoba doświadcza jej kilka dni w tygodniu przez okres co najmniej miesiąca.

 

Częsta jest też krótkotrwała bezsenność, która w większości przypadków wynika ze stresujących zdarzeń lub nagłej zmiany trybu życia, np. zmiany miejsca pracy.

 

Główne przyczyny bezsenności

 

Wśród przyczyn bezsenności wskazuje się m.in. na:

 

  • przewlekły stres,
  • przyjmowanie leków, głównie na choroby przewlekłe,
  • kurcze nóg,
  • bezdechy senne,
  • zaburzenia lękowe.

 

Częstą przyczyną bezsenności jest również depresja, choć ta ostania może korelować także z sennością nadmierną, która jest niemniej problematyczna.

 

Bezsenność w ciąży również jest nierzadkim problemem i wynika przede wszystkim z zaburzeń hormonalnych. Na złą jakość snu skarżą się przede wszystkim kobiety w trzecim trymestrze, co wynika m.in. z konieczności częstego oddawania moczu, bólów kręgosłupa i trudności ze znalezieniem wygodnej pozycji do snu.

 

Wpływ bezsenności na ogólny stan zdrowia

 

Bezsenność to nie tylko problemy krótkoterminowe, głównie z koncentracją, zmęczeniem oraz irytacją. To również długofalowe, negatywne skutki dla całego organizmu. Jednym z nich jest zwiększenie ryzyka otyłości, które u osób śpiących krócej niż 6 godzin na dobę, jest większe nawet o 30 proc.

 

Inne negatywne skutki przewlekłej bezsenności to:

 

Proces diagnostyki bezsenności

 

Diagnozowanie bezsenności zawsze rozpoczyna się od dokładnego wywiadu pacjenta z lekarzem. Osoby mające utrudniony dostęp o tego typu konsultacji, mogą zapisać się również na e-Wizytę poprzez platformę haloDoctor. To bezpieczny i wygony sposób konsultacji, który zalecany jest zwłaszcza na początkowym etapie diagnostyki, również bezsenności.

 

Podczas takiego wywiadu specjalista będzie chciał lepiej poznać styl życia pacjenta, przebyte przez niego choroby oraz przyjmowane leki. Jeśli na podstawie takiej rozmowy nie uda się wskazać przyczyn problemu, lekarz może zlecić konsultację psychiatryczną, którą również można przeprowadzić online. Będzie ona niezbędna również wtedy, gdy istnieje podejrzenie depresji oraz zaburzeń lękowych.

 

Leczenie bezsenności

 

Przebieg leczenia bezsenności zawsze uzależniony jest od tego, co jest jej przyczyną. Zazwyczaj specjaliści zalecają jednak gruntowną zmianę codziennych przyzwyczajeń, co pomoże w zasypianiu oraz utrzymywaniu snu.

 

Dużą skuteczność wykazuje m.in. terapia poznawczo-behawioralna, która kładzie nacisk na odpowiednią higienę snu. Ma ona na celu przede wszystkim wyeliminowanie takich zachowań, które bezsenność utrwalają. Dotyczy to choćby zbyt długiego czasu spędzanego w łóżku, praktykowania drzemek w ciągu dnia oraz prób zasypiania na siłę.

 

Istotne znaczenie ma też wdrożenie metod wspomagających, takich jak medytacja, ćwiczenie jogi, czy technik relaksacyjnych, które także pomagają w walce z bezsennością.

 

W przypadku leczenia bezsenności nie można nie wspomnieć o lekach nasennych. To, jaki preparat zostanie wdrożony przez specjalistę zależy oczywiście od przyczyn problemu, jego nasilenia, a także ewentualnych chorób towarzyszących, z którymi boryka się pacjent.

 

Pomocne są też preparaty wydawane bez recepty, które – o ile stosowane rozsądnie – w większości nie powodują skutków ubocznych. Przyjmowanie takich środków, zazwyczaj na bazie ziół, powinno być jednak skonsultowane z lekarzem zwłaszcza, gdy chory przyjmuje inne preparaty na receptę.

 

Zdrowe nawyki, czyli przeciwdziałanie bezsenności

 

Bezsenność może mieć różne podłoża, przy czym istnieje wiele praktycznych sposobów, które mają na celu poprawę jakości snu oraz ułatwianie zasypiania. Powinny wdrożyć je również osoby niemające większych problemów ze snem, które jednak często budzą się niedostatecznie wypoczęte i to nawet po optymalnym czasie odpoczynku. Takie pozytywne nawyki to m.in.:

 

  • prowadzenie możliwie stałego rytmu dnia, zwłaszcza z regularnymi godzinami wstawania,
  • stosowanie zdrowej diety oraz unikanie tuż przed snem produktów ciężkostrawnych,
  • niepicie przed snem kawy i alkoholu,
  • unikanie używek,
  • spanie w dobrze wywietrzonej sypialni,
  • niekorzystanie przed snem z urządzeń elektronicznych emitujących światło niebieskie.

 

Warto też zadbać o to, aby sypialnia kojarzyła się właśnie ze snem. Najlepiej więc, aby w miarę możliwości było to wydzielone pomieszczenie niekojarzone z pracą, a z relaksem i odpoczynkiem.

 

Bez zdrowej dawki snu trudno o efektywne działanie w ciągu dnia. Dlatego też osoby zauważające u siebie problem z bezsennością powinny niezwłocznie zgłosić się do lekarza, co mogą zrobić również dzięki wygodnej konsultacji online poprzez platformę haloDoctor.pl. Co ważne, pomoc dostępna jest także w weekendy i święta.

Zdalne porady lekarskie
Lekarz online 24h
e-Wizyty | e-Recepta | e-Zwolnienie

Baza placówek medycznych

Kontakt
BioStat Sp. z o.o.

Siedziba
ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

e-Recepta e‑Recepta online!