57,9% Polaków chce się zapisywać do lekarza on-line
W tak ważnym momencie, jakim jest wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej zapytaliśmy pacjentów w polskich gabinetach medycznych - jak oceniają swoją sytuację jako klientów placówek medycznych, zarówno tych mających kontakty z NFZ, jak i gabinetów prywatnych.
Poniżej wyniki naszego sondażu, który zorganizowaliśmy we współpracy z Panelem Badanie Opinii
71,3% Polaków w trakcie ostatniej wizyty lekarskiej nie otrzymało żadnych dokumentów elektronicznych od swojego lekarza. Tu widzimy spore zapotrzebowanie na systemy, które umożliwią lekarzom przygotowywanie dokumentów w trakcie wizyty z możliwością przekazania wydruku pacjentowi.
Jak wskazują pacjenci, 16,8% z nich otrzymało e-receptę, a tylko 8,5% e-zwolnienie.
E-skierowania również nie są jeszcze zbyt popularne - 7,3% pacjentów je otrzymało.
41,1% pacjentów otrzymało przypomnienie o wizycie.
6 na 10 osób odwiedzających lekarza prywatnie dostaje przypomnienie o wizycie, a w przypadku wizyt na NFZ odsetek ten wynosi tylko 24,0%.
71,3% przebadanych pacjentów jest zainteresowanych otrzymywaniem przypomnień o wizycie poprzez SMS, tylko 16,9% preferuje otrzymywać telefoniczne przypomnienie o wizycie, a zaledwie 7,0% poprzez e-mail. Jest także grono 4,4% pacjentów, którzy nie chcą w ogóle otrzymywać przypomnień o wizycie.
Nasi pacjenci zapytani o dokumenty elektroniczne ważne z perspektywy pacjenta, wskazują na: SMS z terminem następnej wizyty (63,9%), e-receptę (49,0%), e-skierowanie (46,5%) i e-zwolnienie (46,0%).
Dla pacjenta ważne jest, by rejestracja na wizytę odbywała się szybko i w każdej chwili. Aż 57,9% chce się zapisywać do lekarza on-line, 34,9% telefonicznie, a tylko 6,9% pacjentów ma czas na tę czynność osobiście.
Wyniki badania wskazują na pozytywny odbiór „e” trendu w polskiej służbie zdrowia. Wielu pacjentów jest gotowych i chętnych, aby w tej transformacji cyfrowej brać czynny udział. Wartością dodaną naszego przedsięwzięcia jest również to, iż pacjenci przekazujący nam swoją opinię na temat służby zdrowia, pomagają nam budować Medfile. Wiemy przecież, jak ważna jest optymalizacja funkcji, dzięki którym system elektronicznej dokumentacji medycznej przyspiesza i ułatwia komunikacją na linii lekarz - pacjent.
*Badanie zrealizowane przez BioStat w dniach 30.05.2018 - 07.06.2018r. na reprezentatywnej próbie badawczej obejmującej 922 respondentów. Pomiar zrealizowano przy wykorzystaniu internetowego Panelu Badanie Opinii