Ministerstwo Zdrowia: jak prawidłowo udzielać świadczeń telemedycznych

teleporady - lekarze online

 

Obecna popularyzacja rozwiązań telemedycznych wynika nie tylko z większego zapotrzebowania na tego typu świadczenia zdrowotne w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w Polsce, ale również ze względu na szeroki wachlarz, jaki oferuje telemedycyna.

Porada telemedyczna jest równoprawnym świadczeniem zdrowotnym, która powinna być udzielana na analogicznych zasadach jak osobista porada w gabinecie. Lekarz może zebrać wywiad, wykonać część badań, wystawić e-Receptę lub e-Zwolnienie - wnioski wypracowane przez Telemedyczną Grupę roboczą której patronatem jest Ministerstwa Zdrowia oraz Naczelnej Izby Lekarskiej.

Ponadto zorganizowanie świadczeń telemedycznych w gabinecie lekarskim jest proste i zajmuje kilkanaście minut.

haloDoctor to zintegrowana część programu do gabinetów lekarskich MedFile, udostępniająca przestrzeń do świadczenia teleporad lekarzom, fizjoterapeutom, czy psychoterapeutom. Już dziś to najbardziej zaawansowana platforma teleporad w Polsce. W związku z licznymi wątpliwościami środowiska lekarskiego dotyczącymi sposobu świadczenia usług telemedycznych czujemy się odpowiedzialni za wykorzystanie swojej wiedzy i doświadczenia, aby zwiększać dostępność telemedycyny w Polsce. Opracowaliśmy więc poniższy krótki poradnik, który krok po kroku, poprowadzi Państwa, w jaki sposób należy prawidłowo udzielać świadczeń telemedycznych pacjentom.

 

Co lekarz powinien wiedzieć o teleporadach

 

Zarówno polskie prawo i zasady etyki zawodowej dopuszczają możliwość świadczeń telemedycznych. W ramach takiej konsultacji lekarskiej online lekarz może zebrać wywiad, wykonać część badań, wystawić e-Receptę lub e-Zwolnienie. Szczególnie warto podkreślić, że teleporada jest rozliczana w ramach umowy z NFZ. Dotyczy to lekarzy POZ mających takową umowę, NFZ dopuszcza ponadto również rozliczenie teleporad w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej oraz innych zakresach, np. w ramach opieki psychiatrycznej, leczenia uzależnień, czy porad realizowanych w ramach programów lekowych. Ponadto w związku występującą pandemią koronawirusa NFZ zaleca w rozporządzeniach (więcej) świadczenie teleporad jako główną formę opieki lekarskiej. Poza wskazanymi świadczeniodawcami teleporad w ramach świadczeń NFZ mogą także udzielać pielęgniarski i położne POZ. Podczas teleporady lekarz może wystawić nie tylko e-Receptę, czy e-Zwolnienie. W trakcie konsultacji może również wykorzystać i nadzorować badania diagnostyczne wykonywane w domu przez pacjenta za pomocą urządzeń telemedycznych (np. holter EKG).

 

Porada telemedyczna jest równoprawnym świadczeniem zdrowotnym, które powinno być udzielane na analogicznych zasadach jak osobista porada w gabinecie. Jedyną różnicą jest pośrednictwo telefonu lub komputera. Kluczowe kwestie pozostają bez zmian: lekarz powinien postępować zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością.” – wskazuje Telemedyczna Grupa Robocza - której patronatem jest Ministerstwo Zdrowia oraz Naczelna Izba Lekarska, zrzeszającą świadczeniodawców, producentów wyrobów medycznych, dostawców usług IT oraz ekspertów z zakresu prawa i medycyny.

 

Świadczenia w formie teleporad medycznych to dodatkowe działanie w walce COVID-19. Ograniczenie bezpośredniego kontaktu pacjenta z lekarzem redukuje znacząco ryzyko zakażenia koronawirusem większej liczby osób, tym samego siebie. Wykorzystanie możliwości telemedycyny w placówkach POZ zaleca NFZ, jak i również Naczelna Izba Lekarska. Warto zacząć korzystać z jej możliwości już teraz. Zdalne udzielanie świadczeń zdrowotnych wiąże się z szeregiem korzyści, zarówno dla pacjenta, jak i placówki medycznej.

 

Jak prawidłowo udzielać świadczeń telemedycznych

 

  1. Przygotuj sprzęt i oprogramowanie

    Żeby móc świadczyć opiekę telemedyczną potrzebujesz tylko dwóch rzeczy. Po pierwsze, sprzętu, czyli np. komputera lub telefonu. Sprzęt ten nie musi być wyrobem medycznym, możesz więc zakupić podstawowy laptop lub telefon. Drugą rzeczą jest program do gabinetu lekarskiego. W MedFile otrzymasz pełne rozwiązanie do prowadzenia gabinetu lekarskiego, wraz z możliwością świadczenia teleporad.
     
  2. Zadbaj o poufność i wygodę

    Zorganizuj swoje miejsce rozmowy w taki sposób, żeby nikt postronny nie słyszał pacjenta. Istotną sprawą jest również forma komunikacji z pacjentem. W haloDoctor możesz udzielać teleporad w formie telefonicznej, wideo rozmowy lub chatu.
     
  3. Zweryfikuj tożsamość pacjenta

    Poproś pacjenta o podanie numeru PESEL, a następnie zweryfikuj go z dokumentacją medyczną. Pamiętaj o poproszeniu go o podanie kompletu danych, jeśli jest on pacjentem pierwszorazowym, np. podczas wideo rozmowy możesz poprosić o pokazanie dowodu osobistego do kamerki laptopa. Bardzo ważną informacją jest ustalenie miejsca, w jakim przebywa obecnie pacjent. W przypadku zagrożenia jego życia umożliwi to zawiadomienie pogotowia ratunkowego. Jeśli nie posiadasz numer telefonu, bo np. korzystacie z chatu, poproś pacjenta o podanie swojego numeru. Jeśli realizujesz teleporadę w ramach świadczeń refundowanych przez NFZ, musisz potwierdzić prawo pacjenta do świadczeń. Pamiętaj, że możesz otrzymać od NFZ dokument potwierdzający prawo do świadczeń konkretnego pacjenta na podstawie numeru PESEL.
     
  4. Poinformuj pacjenta

    Przed rozpoczęciem konsultacji lekarskiej sprawdź, czy pacjent Cię słyszy. Poinformuj go o zakresie świadczonej telekonsultacji. Ważnym jest również przekazanie informacji, że w razie takiej potrzeby ma prawo udać się do stacjonarnego punktu pomocy medycznej.
     
  5. Bądź odpowiedzialny

    Zasady odpowiedzialności zawodowej w trakcie świadczenia telemedycznego są takie same jak w przypadku innych świadczeń. Dlatego potraktuj konsultację poważnie i podejdź do niej w pełni profesjonalnie. Przeprowadź więc z pacjentem wywiad lekarski, zapoznaj się z jego historią chorób i zażywanymi lekami. Jeśli występuje taka konieczność wystaw e-Zwolnienie lub e-Receptę. Oczywiście na koniec przekaż pacjentowi wyczerpującą informację medyczną ze zrealizowanej e-Wizyty.
     
  6. Przygotuj się na to co niespodziewane

    Podobnie jak w przypadku standardowej wizyty, w trakcie teleporady możesz spodziewać się każdej sytuacji. Przygotuj więc odpowiednie procedury na wypadek niestandardowej sytuacji jak np. konieczność udzielenia natychmiastowej pomocy pacjentowi w stanie zagrożenia życia. Nie zachowuj się pochopnie! Minimalizuj ryzyko, dbając o bezpieczeństwo pacjenta.
     
  7. Wystaw potrzebne dokumenty

    Teleporada może wiązać się z koniecznością wystawienia dokumentów jak np. e-Recepta. Udziel pacjentowi informacji, że ma dostęp do poszczególnych dokumentów za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Jeżeli jednak korzystasz z programu MedFile Twój pacjent nie musi zakładać konta IKP. W haloDoctor e-Receptę i e-Zwolnienie możesz wystawić również pacjentom nieposiadającym konta w systemie IKP!
     
  8. Sprawdź, czy Twoja porada jest zrozumiała

    Przed zakończenie teleporady zweryfikuj, czy pacjent zrozumiał dobrze wszystkie przekazane przez Ciebie informacje.
     
  9. Koniecznie prowadź dokumentację!

    Teleporadę musisz udokumentować tak samo, jak standardową wizytę w Twoim gabinecie. Dodatkowo koniecznie odnotuj, że świadczenie miało charakter porady telemedycznej. Do tego celu możesz wykorzystać oprogramowanie MedFile do Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.
     
  10. Nie lekceważ problemów technicznych

    W trakcie teleporady przetwarzane są wrażliwe dane. Zarówno o stanie zdrowia pacjenta, jak i dane osobowe. Wybierz więc platformę do teleporad, która zagwarantuje Ci bezpieczeństwo danych. Korzystając z haloDoctor w programie MedFile zyskasz dostęp do dedykowanych konsultantów, którzy pomogą zorganizować Ci świadczenia telemedyczne, będąc do Twojej dyspozycji przez całą dobę.

 

Fala zmian w telemedycynie

 

Coraz więcej poradni umożliwia pacjentom kontakt z lekarzem nie tylko przez telefon, ale również w formie wideorozmowy lub czatu internetowego. Telemedycyna zmienia ochronę zdrowia w Polsce w ogromnym tempie. Okazuje się szczególnie potrzebna podczas pandemii koronawirusa. Ułatwia pacjentom uzyskanie zdalnej pomocy medycznej, a lekarzom dostarcza wygodnych narzędzi – ułatwiających udzielanie porad online. O korzyściach dla pacjentów i całego systemu dyskutowali eksperci na falach Radia Szczecin, m.in. Rafał Piszczekw imieniu haloDoctor.pl - portalu telemedycznego.

 


Zobacz dostepnych lekarzy i zapisz się na wizytę online. Czynne 24/7:

  • eRecepta z konsultacją
  • Konsultacja lekarska online wraz ze zwolnieniem lekarskim L4 online.

Telemedycyna łączy lekarzy z pacjentami na cały świecie. Dołącz do tego świata i udostępnij teleporady w swoim gabinecie!

 

 
© BioStat 2024 Mapa Strony
Tukan Weryfikacja zgodności systemu z profilami IHE i standardami HL7 z platformą TUKAN.
eCRF.biz TM Labsites
Promocja
*do 31.03.2024
- 30% na licencję
kod: 30taniej
Umów się na prezentację