KROK PO KROKU – Jak zacząć wystawiać e-Recepty?

Jak zacząć wystawiać e-Recepty?

Wystawianie e-Recepty – poradnik dla lekarza

Lekarze, którzy przygotowują się do wystawiania e-Recept (obligatoryjnie od 8 stycznia 2020 r.*) w systemach do obsługi Elektronicznej Dokumentacji Medycznej muszą spełnić kilka warunków. Podstawą jest posiadanie:

  • Certyfikatu ZUS pobranego po założeniu konta na platformie PUE: https://www.zus.pl/pue; który jest również konieczny do wystawiania e-Zwolnień;
  • Certyfikatów z RPWDL (Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą) możliwych do uzyskania po podłączeniu podmiotu leczniczego do platformy e-Zdrowie - P1: https://rpwdl.csioz.gov.pl; 
  • Systemu do obsługi Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, skonfigurowanego pod kątem wystawiania e-Recepty.
     

Jak wystawiać e-Recepty w systemie Medfile® EDM

Najważniejszym zagadnieniem jest wgranie posiadanych przez lekarza, lekarza dentystę, pielęgniarkę lub położną wspomnianych wcześniej certyfikatów. W tym celu, po zalogowaniu do systemu Medfile® EDM należy skonfigurować ustawienia NFZ, klikając w zakładce „Moje konto” w panel „NFZ- Ustawienia”:

  • W górnej przestrzeni okna widoku, przyciskamy „e-Recepty P1- CSIOZ”;
  • Pierwsza czynność to wgranie certyfikatu kwalifikowanego lub certyfikatu ZUS. Klikając w polecenie system Medfile® EDM pozwoli wybrać wcześniej pobrany i zapisany na dysku naszego komputera plik. Jest on zapisany w pod nazwą: imię, nazwisko, data i godzina wygenerowania pliku. Jego rozszerzenie to .pfx lub .p12;
  • Po wybraniu pliku i kliknięciu „Otwórz” plik wgrywa się do systemu Medfile® EDM. O poprawnym wgraniu certyfikatu system powiadomi nas odpowiednim komunikatem;
  • Nadane przez użytkownika wcześniej hasło do certyfikatów należy wpisać w pole „Hasło certyfikatu użytkownika”;
  • Wgranie certyfikatu TLS oraz WSS przebiega podobnie. Wskazujemy odpowiednie certyfikaty z dysku i wgrywamy je do systemu Medfile® EDM. Przykładowe nazwy plików to: podmiot leczniczy_tls.p12 oraz podmiot leczniczy_wss.p12. Wszystkie hasła wygenerowane w trakcie tworzenia certyfikatów należy wpisać w odpowiednie pola;
  • Po wgraniu trzech certyfikatów do systemu należy uzupełnić niezbędne dane do wystawienia e-Recepty, wpisujemy Identyfikator nadany przez P1, który otrzymaliśmy w mailu po rejestracji do RPWDL;
  • W Wyszukiwarce Podmiotów Leczniczych należy sprawdzić dokładne dane placówki, tj.: V część kodu resortowego, wystawienie recepty jako lekarz lub lekarz dentysta, nazwę placówki, Numer Prawa Wykonywania Zawodu, nazwę placówki oraz dane adresowe i REGON (9-cio cyfrowy dla praktyk lekarskich oraz 14-to cyfrowy dla podmiotów leczniczych);
  • Po wpisaniu wszystkich informacji należy wybrać polecenie „Sprawdź poprawność danych”;
  • Jeżeli dane zostały wprowadzone poprawnie pojawi się komunikat: „Połączenie zostało nawiązane poprawnie”.

 

Należy pamiętać, iż lekarz, stomatolog, pielęgniarka, położna, lekarz dentysta musi wygenerować własne certyfikaty samodzielnie, integracja z platformą P1 jest sprawą indywidualną dla każdego specjalisty i pracownika medycznego.

 

Zacznij wystawiać e-Recepty z Medfile® EDM

Wgranie wszystkich niezbędnych certyfikatów zapewnia możliwość wystawiania e-Recept przez lekarzy. Dzięki systemowi Medfile® można to zrobić sprawnie, zaraz po otwarciu wizyty lekarskiej pacjenta w zakładce „Wizyty”. Następnie bez problemów, szybko można wystawić elektroniczny dokument:

  • Po prawej stronie otwartego okna należy kliknąć polecenie „Dodaj receptę”, w tym momencie można wybrać rodzaj recepty Rp lub Rpw;
  • Następnie wpisujemy początek nazwy (wystarczą pierwsze trzy litery) konkretnego leku, po czym pojawiają się autosugestie nazw leków z bazy Medfile® EDM, wybieramy lek;
  • e-Receptę uzupełniamy o wszystkie niezbędne informacje: okres przyjmowania leku, procent refundacji, sposób dawkowania, rynkową cenę leku oraz liczbę opakowań przepisaną dla pacjenta;
  • W celu weryfikacji poprawności e-Recepty należy kliknąć polecenie „Zweryfikuj poprawność recepty”, jeśli recepta jest wystawiona poprawnie otrzymamy komunikat: „Weryfikacja przeszła poprawnie”; 
  •  Zweryfikowaną e-Receptę można przesłać do CSIOZ.

Dla pacjenta, który nie posiada konta w systemie pacjent.gov.pl e-Receptę można wydrukować. Ponadto specjalista ma możliwość przejrzenia historii wszystkich wystawionych recept pacjentowi. Istnieje także opcja wysłania dokumentu anulowania e-Recepty z systemu Medfile® EDM.

 

Jak Pacjent zrealizuje e-Receptę? NEW!

Jak wygląda proces realizacji recepty dla Pacjenta? To jedno z pytań, które nurtuje 38 mln Polaków. Proces jest w założeniach prosty.
Lekarz wystawia e-Receptę. Pacjent otrzymuje:

  • SMS z 4 - cyfrowym kodem. W celu realizacji konieczne jest podanie w aptece Peselu.
    lub
  • Mail z załączoną w PDF informacją o recepcie. Pik PDF jest bardzo podobny jak obecna Recepta. Posiada Kod oraz kod kreskowy. Farmaceuta zeskanuje kod i wyda Pacjentowi leki.
    lub
  • Wydruk informacyjny (czyli w praktyce wydrukowany dokument, który jest analogiczny co do formy jak obecna Recepta! ). Na wydruku znajduje się kod e-Recepty oraz kod kreskowy. Farmaceuta wyda Pacjentowi lek na podstawie tego wydruku.

Komentarz eksperta:

  1. Wbrew powszechnej opinii, Pacjent nie musi rejestrować IKP (Internetowego Konta Pacjenta) aby otrzymać e-Receptę. Lekarz może bowiem wydać druk informacyjny który jest analogicznym dokumentem uprawniającym do realizacji recepty w aptece. Wniosek jest następujący: lekarz może wystawić e-Receptę każdemu pacjentowi niezależnie od tego, czy pacjent posiada IKP czy nie.
  2. Kluczowym elementem pozwalającym na realizację e-Recepty jest Kod recepty (4 -Cyfrowy) - w połaczeniu z posiadanym przez każdego pacjenta numerem PESEL kod taki daje możliwość realizacji recepty w każdej aptece.
  3. Lekarz, korzystając z dobrego programu gabinetowego ma możliiwość wysyłania róznego rodzaju powiadomień do Pacjenta: są to wiadomości mailowe oraz wiadomości SMS. Do tej pory najczęsciej wykorzystywaną formą było przypomnienie/powiadomienie o dacie i godzinie wizyty. do katalogu wysyłanych informacji do Pacjenta może dojść wiadomość SMS zawierająca KOD recepty. Czy to bezpieczne? Kod recepty umożliwia realizację recepty tylko w połączeniu z numerem PESEL, który stanowi pewnego rodzaju HASŁO uprawniające do realizacji recepty w aptece.

Wnioski:
Decydując o wyborze programu gabinetowego warto zwrócić uwagę, czy producent umożliwia wysyłanie SMS do pacjentów. Jest to bowiem wygodna forma komunikacji z Pacjentem. dotyczy już nie tylko przypomnień o nadchodzącej wizycie, ale także przesyłania do Pacjenta (po jego uprzedniej zgodzie na taką komunikację) różnorodnych komunikatów - w tym także przesyłania kodów recepty.

 

Zmiany związane z e-Receptą

Przejście na elektroniczną receptę, jak i w późniejszym terminie e-Skierowanie ma na celu usprawnienie codziennej pracy lekarzy, pracowników medycznych oraz ułatwienie funkcjonowania pacjentom. Innowacyjne zmiany związane z cyfryzacją służby zdrowia pozwalają na ograniczenie liczby nieczytelnych recept oraz dokumentów wystawianych przez osoby nieuprawnione. Zwiększy to bezpieczeństwo pacjentów i prowadzonych terapii. Systemy elektroniczne optymalizują również pracę lekarzy podczas sporządzania dokumentacji medycznej i pozwalają zwiększyć czas przeznaczany bezpośrednio dla pacjentów.

____________

*ezdrowie.gov.pl/e-recepta-pytania-i-odpowiedzi


e-RECEPTA - PORADNIK DLA LEKARZY:

 

Korzystaj z e-Recept w Medfile® - w przypadku pytań jesteśmy do Twojej dyspozycji:

biuro@medfile.pl lub +48 530 610 330, +48 728 498 407, +48 731 030 629

 

 
© BioStat 2019 Mapa Strony
Tukan Weryfikacja zgodności systemu z profilami IHE i standardami HL7 z platformą TUKAN.
eCRF.biz TM Labsites
Umów się na prezentację Szkolenie