e-Recepta - elektroniczna recepta w praktyce - porady prawnika

Okiem eksperta Elżbieta Zahuta

W czasach powszechnej cyfryzacji i szybkiego rozwoju sektora IT, ułatwienia docierają również do pacjentów i lekarzy. Oprócz sfery prywatnej, tj. objętej umową między pacjentem i lekarzem, pozostaje sfera publiczna, tj. wszelkie regulacje ustanowione przez Państwo, a które nas wszystkich obowiązują. Jak powszechnie wiadomo, aby wykupić leki Rx pacjent powinien wylegitymować się receptą. Od niedawna możemy jednak posługiwać się tzw. e-receptą, która stanowi cyfrową wersję dotychczas papierowych recept. Wprowadzona zmiana jest o tyle przełomowa, że minimalizuje ryzyko pomyłek i usprawnia cały proces wystawiania recept. O tym czym ona jest i w jaki sposób ustawodawca dał nam możliwość korzystania z niej w poniższym tekście.

 

W kontekście e-recepty wszystkie podmioty lecznicze, do dnia 31 grudnia 2019 r. zobowiązane są do podpięcia się do systemu nazywanego w skrócie Systemem P1. Dokonać tego można poprzez rejestrację na stronie internetowej Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Cały proces certyfikacji opisany jest w sposób szczegółowy i dokładny w udostępnionych przez Ministerstwo Zdrowia instrukcjach oraz filmach instruktażowych dla podmiotów leczniczych. Jakie inne formalności muszą zostać przez lekarza spełnione? Każdy powinien posiadać Profil Zaufany, podpis kwalifikowany lub podpis PUE ZUS, który obecnie służy do wystawiania zwolnień lekarskich e-ZLA, ponieważ recepta musi zostać podpisana podpisem elektronicznym. Odnosząc się do pielęgniarek POZ, które uprawnione są do wystawiania recept, mogą je podpisać za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego (ustawienia elektronicznych recept).

 

Dla pacjenta warunkiem koniecznym do otrzymania i korzystania z e-recepty jest posiadanie konta IKP, co w rozwinięciu oznacza Internetowe Konto Pacjenta. Jest to internetowa aplikacja, w której znajdują się informacje o danych medycznych takich jak informacje o receptach i skierowaniach wystawionych dla bliskich oraz o wysokości kwot podlegających refundacji dla poszczególnych produktów leczniczych oraz udzielonych świadczeń w ramach NFZ. Aby założyć konto IKP pacjent posiadać musi Profil Zaufany za pomocą którego zaloguje się do IKP,  o czym warto go poinformować celem usprawnienia komunikacji i wdrożenia systemu. Po pierwszym zalogowaniu się do portalu, ma on możliwość wyboru sposobu otrzymywania kodów służących do zrealizowania recepty. Każdorazowo po wizycie lekarz może również przekazać pacjentowi wydruk informacyjny, który nie obliguje go do korzystania z telefonu komórkowego czy skrzynki pocztowej.

 

Warto odnotować istotną zmianę. Na jednej e-recepcie będzie mógł znajdować się wyłącznie 1 lek. Jednak w przypadku wypisania pacjentowi np. 4 leków nie oznacza to, że pacjent otrzyma 4 wydruki. Możliwe będzie wystawienie tzw. recepty zbiorczej, która będzie mogła obejmować do 5 e-recept.

 

Po wystawieniu recepty pacjent otrzymuje wydruk informacyjny lub w zależności od dokonanego wyboru - e-mail/sms z czterocyfrowym kodem, który po dodatkowym podaniu numeru PESEL, uprawnia do wykupienia leku. Apteki, w których można zrealizować e-receptę oznaczone są w odpowiedni sposób, tj. niebieskim znakiem z napisem „Tu zrealizujesz e-receptę”. Po otrzymaniu e-recepty wystarczy, że farmaceuta zeskanuje otrzymany wydruk lub wpisze czterocyfrowy kod SMS uzupełniając go o numer PESEL pacjenta  i będzie mógł ją zrealizować.

 

W przypadku gdy lekarz (lub inny podmiot uprawniony) wypisze na e-recepcie kilka opakowań leku, możliwe jest dokonanie częściowej realizacji recepty. Możliwe jest wydanie pacjentowi np. 1 opakowania leku, z jednoczesnym oznaczeniem recepty jako „częściowa realizacja”. Później, podczas kolejnej wizyty pacjenta możliwe jest wydanie pozostałej ilości leku i oznaczenie recepty jako „całkowita realizacja”. W tym przypadku jednak, pacjent musi zrealizować całą e-receptę w jednej aptece. Natomiast nawet w przypadku, gdy e-recepty zawarte są w recepcie zbiorczej pacjent może każdą z e-recept zrealizować w innej aptece.

 

 

Elżbieta Zahuta – aplikant adwokacki, prawnik

Elżbieta Zahuta – aplikant adwokacki, prawnik specjalizujący się w zakresie stałej obsługi podmiotów leczniczych, autor opinii i komentarzy w zakresie prawa medycznego, w tym cywilnej i karnej problematyki zawodu lekarza, a także ekspert w zakresie RODO dla podmiotów leczniczych. Gość i komentator programów TVP Katowice oraz Radia Katowice.

 

 

 

Kancelaria Prawna HGL Legal z Katowic to miejsce zrodzone z pasji i doświadczenia prawników z różnych dziedzin. W skład zespołu wchodzą specjaliści w zakresie prawa cywilnego, handlowego, gospodarczego oraz prawa upadłościowego, dzięki czemu Kancelaria jest w stanie przygotować ofertę szytą na miarę dla szerokiego grona odbiorców biznesowych. Elastyczność i pro-kliencka postawa stanowią główną wartość działalności Kancelarii, a młody i dynamiczny zespół radców prawnych, adwokatów i prawników gwarantują indywidualne podejście do każdej sprawy.

 

Zobacz także:

Blog: Jak zacząć wystawiać e-Receptę? Krok po kroku New!

 
© BioStat 2024 Mapa Strony
Tukan Weryfikacja zgodności systemu z profilami IHE i standardami HL7 z platformą TUKAN.
eCRF.biz TM Labsites
Promocja
*do 30.04.2024
- 50% na licencję
kod: 50taniej
Umów się na prezentację
zamknij
Nowa
subskrypcja
50% taniej!
Sprawdź
*migracja gratis
sale